Kontakt rozwiń menu

Dział Pomocy Bezdomnym

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)
Kategoria: Zastępca Dyrektora ds. Pomocy Środowiskowej (ZDR)
Adres: os. Teatralne 24, 31-946 Kraków
E-MAIL db@mops.krakow.pl
Symbol DB
Kierownik

Małgorzata Kurdybacz

Email db@mops.krakow.pl
Telefon
Fax

Streetwork dla Osób Bezdomnych:

Karolina Gajda, telefon 607 806 813

Łukasz Filek, telefon 780 579 594

Anna Orzechowska, telefon 781 977 201

Krzysztof Filip, telefon 781 977 203

Streetworkerzy realizują konsultacje dla osób bezdomnych w poniedziałki w godzinach 13.00-15.00 i w piątki w godzinach 10.00-13.00 przy ul. Rakowickiej 21/4. Na domofonie należy wybrać nr 44

Pomoc dla osób w kryzysie bezdomności przebywających na terenie Gminy Miejskiej Kraków (PDF)
- stan na 23.10.2025 r.

 

Zakres działań Działu Pomocy Bezdomnym:

1. Kierownik Działu lub Zastępca Kierownika Działu, wydaje na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta Krakowa, udzielanego na wniosek Dyrektora decyzje administracyjne w zakresie zadań realizowanych przez Dział.

2. Do zadań Działu należy realizacja zadań wobec osób bezdomnych lub pozbawionych schronienia oraz osób uzależnionych od środków psychoaktywnych przebywających w specjalistycznych placówkach pomocy osobom uzależnionym.

3. Do zadań Działu należy również:

1) prowadzenie postępowania oraz realizacja pomocy w formie biletu kredytowanego;

2) organizowanie placówek pomocy bezdomnym, w tym zlecanych przez Gminę Miejską Kraków podmiotom, o których mowa
w § 10 niniejszego Regulaminu;

3) rozpoznawanie zjawiska bezdomności w Krakowie, prowadzenie ewidencji tej grupy osób oraz przedstawianie wniosków
w zakresie polityki Gminy Miejskiej Kraków wobec problemu bezdomności;

4) pomoc osobom, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w formach przewidzianych prawem.

4. W skład Działu Pomocy Bezdomnym wchodzą Zespoły:

1) Zespół ds. Świadczeń (ZdsS);

2) Zespół ds. Pracy Socjalnej i Organizacji Usług (ZdsPSiU).

4. Zespół ds. Świadczeń realizuje następujące zadania:

1) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej:

a) świadczeń pieniężnych:

- zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,

- zasiłek okresowy,

- zasiłek stały,

b) świadczeń niepieniężnych:

- posiłek,

- sprawienie pogrzebu,

- składki na ubezpieczenie zdrowotne,

- schronienie,

- pobyt w mieszkaniu treningowym,

- bilet kredytowany,

- pobyt w mieszkaniu treningowym dla kobiet i kobiet z dziećmi;

2) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;

3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;

4) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;

5) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań innych komórek organizacyjnych:

a) kierowanie do domów pomocy społecznej oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,

b) kierowanie do mieszkań wspomaganych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób w podeszłym wieku,

c) zapewnienie usług w ośrodkach wsparcia,

d) zapewnienie usług opiekuńczych w tym usług sąsiedzkich (w razie niezbędnej potrzeby),

e) zapewnienie usług opiekuńczych specjalistycznych (w razie niezbędnej potrzeby);

6) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa albo innych jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków, w szczególności w sprawach ustalenia uprawnień do:

a) świadczeń opiekuńczych,

b) świadczeń wychowawczych,

c) dodatków mieszkaniowych (w razie potrzeby);

7) ustalanie sytuacji materialnej osób i rodzin w oparciu o kartę informacyjną na rzecz innych instytucji, w szczególności Grodzkiego Urzędu Pracy, sądów powszechnych, zakładów karnych, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;

8) przeprowadzenie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie;

9) zadania wynikające z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:

a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,

b) zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej, z wyłączeniem KIS prowadzonego w ramach MOPS w Krakowie, o którym mowa w rozdziale 16 niniejszego Regulaminu;

10) wskazywanie na polecenie sądu opiekuńczego kandydata na opiekuna małoletniego lub ubezwłasnowolnionego całkowicie;

11) pomoc osobom, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w formach przewidzianych prawem;

12) przeprowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych.

3. Zespół ds. Pracy Socjalnej i Organizacji Usług (ZdsPSiU), realizuje następujące zadania:

1) prowadzenie pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną, w tym metodą streetwork;

2) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;

3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;

4) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;

5) organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym;

6) zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w szczególności:

a) przeprowadzanie wywiadów w trybie art. 11 tej ustawy,

b) współpraca z asystentem rodzinnym;

7) zadania w ramach procedury „Niebieskie Karty”;

8) zadania ośrodka pomocy społecznej z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;

9) zadania wynikające z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:

a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,

b) zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej, z wyłączeniem uczestników Klubu Integracji Społecznej MOPS; o którym mowa w rozdziale 16 niniejszego Regulaminu;

10) usługa asystenta osoby bezdomnej;

11) rozpoznawanie zjawiska bezdomności w Krakowie, prowadzenie ewidencji tej grupy osób oraz przedstawianie wniosków w zakresie polityki Gminy Miejskiej Kraków wobec problemu bezdomności;

12) opracowanie materiałów informacyjnych i prezentacji z zakresu bezdomności;

13) opracowanie dokumentów o znaczeniu strategicznym dla Gminy Miejskiej Kraków w zakresie bezdomności, w formie m.in:

a) oceny zasobów pomocy społecznej,

b) sprawozdań z działalności MOPS;

14) opracowanie i realizacja strategii rozwiązywania problemów społecznych w zakresie problemu bezdomności;

15) współpraca z organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania publiczne, w sferach pomocy społecznej oraz działalności charytatywnej w obszarze bezdomności;

16) organizowanie usług (opracowanie zasad funkcjonowania, nadzór i koordynacja lub prowadzenie) wsparcia osobom bezdomnym realizowanych dla osób bezdomnychprzez Gminę Miejską Kraków, w tym:

a) nadzór nad zadaniami zleconymi podmiotom niepublicznym, rozliczanie dotacji oraz kontrola podmiotów realizujących powierzone zadanie w zakresie określonym w umowie i poleceniu służbowym Dyrektora MOPS; opracowanie oraz aktualizacja

planów finansowych,

b) prowadzenie zadań świadczących pomoc dla osób bezdomnych zgodnie z poleceniem służbowym Dyrektora MOPS;

17) przygotowanie projektów instrukcji, procedur wewnętrznych w zakresie organizacji zadań realizowanych wyłącznie przez Dział.

4. Pracownicy socjalni w ramach Zespołu ds. Pracy Socjalnej i Organizacji Usług wykorzystują różnorodne formy, metody i techniki pracy socjalnej dostosowane do specyfiki odbiorców.

pokaż metkę
Data:
Osoba publikująca: Ewa Szczypczyk-Ścisło
Podmiot publikujący: MOPS Kraków
Powrót