Filia nr 2
Adres: | ul. Radzikowskiego 39, 31-315 Kraków |
f2@mops.krakow.pl | |
Symbol | F2 |
Kierownik | Elżbieta Matuzik |
Telefon | |
Fax |
Filia właściwa dla osób zamieszkałych na obszarze Dzielnicy IV Miasta Krakowa.
Zadania realizowane są przez Filię w następujących zespołach:
1. Zespół ds. usług i świadczeń (ZdsS) odpowiada za następujące zadania:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej:
a) świadczeń pieniężnych:
- zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
- zasiłek okresowy,
- zasiłek stały,
b) świadczeń niepieniężnych:
- posiłek,
- usługi opiekuńcze,
- usługi opiekuńcze specjalistyczne,
- sprawienie pogrzebu,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne,
- składki na ubezpieczenie społeczne;
- pobyt w mieszkaniu chronionym dla kobiet i kobiet z dziećmi;
2) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
4) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;
5) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań należących do zadań innych komórek organizacyjnych:
a) kierowanie do domów pomocy społecznej oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
b) kierowanie do mieszkań chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób starszych i niepełnosprawnych,
c) zapewnienie usług w ośrodkach wsparcia,
d) udzielanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, w przypadkach zwrócenia się z prośbą przez osoby o zwiększenie limitu dofinansowania;
6) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań Urzędu Miasta Krakowa albo innych jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków, w szczególności ustalanie uprawnień do:
a) świadczeń opiekuńczych,
b) dodatków mieszkaniowych,
c) obniżki czynszu za używanie mieszkania pozostającego w mieszkaniowych zasobach Gminy Miejskiej Kraków,
d) świadczenia wychowawczego określonego w przepisach o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
7) potwierdzanie sprawowania opieki faktycznej nad osobą uprawnioną do renty socjalnej na podstawie przepisów ustawy o rencie socjalnej;
8) przeprowadzenie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie;
9) ustalanie sytuacji materialnej osób i rodzin w oparciu o kartę informacyjną na rzecz innych instytucji, w szczególności Grodzkiego Urzędu Pracy, sądów powszechnych, zakładów karnych, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
10) realizację zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:
a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,
b) zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej, z wyłączeniem uczestników Klubu Integracji Społecznej, o którym mowa w § 42 Regulaminu organizacyjnego MOPS;
11) przeprowadzanie wywiadów w trybie art. 11 ustawy oraz 30 ust.2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
12) pomoc osobom, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w formach przewidzianych prawem
13) prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. Zespół ds. Pracy Socjalnej (ZdsPS) odpowiada za następujące zadania:
1) prowadzenie pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną;
2) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
4) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;
5) organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym;
6) realizację zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w szczególności:
a) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
b) realizację usługi asystenta rodziny,
c) przeprowadzanie wywiadów w trybie art. 11 tej ustawy oraz art. 30 ust. 2 ustawy;
7) realizację zadań w ramach procedury Niebieskie Karty;
8) świadczenie usług poradnictwa prawnego i psychologicznego;
9) realizację zadań ośrodka pomocy społecznej z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;
10) realizację zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:
a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej;
b) zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej, z wyłączeniem uczestników Klubu Integracji Społecznej, o którym mowa w § 42 Regulaminu organizacyjnego MOPS;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin “Za życiem”.
Pracownicy socjalni w ramach Zespołu ds. Pracy Socjalnej wykorzystują różnorodne formy, metody i techniki pracy socjalnej dostosowane do specyfiki odbiorców.
3. Zespół Informacji i Obsługi (ZI) odpowiada za:
1) udzielanie klientom informacji w sprawach pomocy społecznej, oraz organizacji pracy MOPS, przyjmowanie wniosków PFRON;
2) przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do MOPS i kierowanie ich do właściwego Zespołu / Działu po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy;
3) wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym;
4) obsługa systemu informatycznego OU POMOST STD oraz innych systemów informatycznych niezbędnych do realizacji zadań;
5) prowadzenie obowiązujących rejestrów;
6) wydawanie i obsługa kart przepłaconych;
7) prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących świadczeń materialnych o charakterze socjalnym przyznawanych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty dla mieszkańców obszaru objętego działaniami Filii;
8) przygotowywanie i obsługa dokumentów księgowych dotyczących zadań realizowanych przez Filię;
9) prowadzenie bieżącej analizy wydatkowanych środków i przedstawianie analiz Kierownikowi Filii w szczególności w zakresie wykonania planów finansowych i rzeczowych, także na jego wniosek;
10) sporządzanie w terminie wymaganej sprawozdawczości (w tym monitoringu) z pracy Filii;
11) obsługa kancelaryjna Filii;
12) koordynacja obsługi Filii w zakresie spraw gospodarczych oraz personalnych w tym obsługa biletów komunikacji miejskiej dla celów służbowych;
13) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób pobierających świadczenia pomocy społecznej objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego;
14) przygotowywanie i dostarczanie list do realizatorów świadczeń przyznanych w formie niepieniężnej.