Pracownicy socjalni wspierają Mieszkańców w sprawach socjalno–bytowych już od momentu wydania decyzji kierującej klienta pomocy społecznej do DPS.
Praca socjalna jako działalność o charakterze pomocowym to również poradnictwo w zakresie samego przyjęcia i kierowania do Domu. To właśnie pracownik socjalny tuż po przyjęciu bierze aktywny udział w procesie adaptacji nowo przyjętego mieszkańca, pomagając w dopełnianiu wszelkich formalności zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami. Wraz z personelem Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego, pracownik socjalny przejmuje pełną odpowiedzialność za rozpoznanie potrzeb, życzeń, ale także problemów nowo przybyłego Mieszkańca.
Do podstawowych obowiązków pracownika socjalnego należy:
przyjęcie nowo przybyłego mieszkańca,
udział w adaptacji i rozpoznaniu potrzeb, problemów mieszkańca,
prowadzenie spraw mieszkańców, w tym akt osobowych, rent, zasiłków, emerytur,
odpłatności za pobyt mieszkańców w DPS,
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
współpraca z Sądami, KRUS, ZUS, MOPS, UMK itp.,
współpraca z personelem Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego w zakresie doboru metod postępowania z mieszkańcami,
umożliwienie, podtrzymanie bądź nawiązanie kontaktu z rodzinami podopiecznych,
organizacja odwiedzin mieszkańców,
rozwiązywanie problemów mieszkańca wykraczających poza sprawy związane z pobytem w DPS,
prowadzenie formalności związanych z pochówkiem mieszkańca.