Do naszych placówek przyjmowane są;
dzieci, (począwszy od urodzenia) pozbawione opieki ze strony rodziców
młodzież, która wykazuje zaburzenia zachowani i zaburzenia emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, w tym: zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości ruchowej), zaburzenia aktywności i uwagi, zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, mieszane zaburzenia zachowania i emocji, depresyjne zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, mutyzm wybiórczy,
małoletnie dziewczęta w ciąży, które częściowo lub całkowicie zostały pozbawione opieki rodziców lub opiekunów,
małoletnie matki z dziećmi również pozbawione opieki ze strony rodziców. Warunkiem pobytu matek jest podjęcie przez nich nauki w szkołach o różnych profilach, zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.
Zaburzenia zachowania cechują powtarzające się, występujące przynajmniej w ciągu ostatnich 6 miesięcy zachowania buntownicze, agresywne lub antyspołeczne.
Prezentowane zaburzenia u dzieci objawiają się na różne sposoby, m.in.:
trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
wybuchami złości,
ciągłym kłóceniem się,
nieprzestrzeganiem reguł społecznych,
stałym obwinianiem innych,
złośliwym i mściwym zachowaniem,
częstym używaniem wulgarnego języka.
pojawiającymi się kradzieżami,
kłamstwem,
powtarzającymi się ucieczkami z domu,
niszczeniem cudzej własności,
okrucieństwem wobec zwierząt,
znęcanie się fizyczne nad innymi osobami,
zastraszaniem.
Bardzo często tym zachowaniom towarzyszą
– trudności w przystosowaniu społecznym, jak:
nieumiejętność tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami,
trudności w relacjach z dorosłymi (rodzice, nauczyciele)
braki (deficyty) umiejętności prospołecznych,
– zaburzenia systemu wartości (niewykształcony pozytywny system wartości)
łatwość w łamaniu norm moralnych i społecznych
zaburzona tożsamość
– problemy szkolne
nie realizowanie obowiązku szkolnego
notoryczne wagary
braki i opóźnienia szkolne
powtarzanie klasy
fobie szkolne.
Bardzo często u nastolatków pojawiają się zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia) jak też objawy depresyjne lub nerwicowe.
Tego rodzaju zaburzenia i trudności prowadzą do występowania w rodzinie poważnych problemów wychowawczych i zaostrzenia kryzysu.
Pomagamy rodzinie w kryzysie spowodowanym:
zaburzeniami struktury rodzinnej (rodzina rozbita, rozwód lub separacja, śmierć jednego z rodziców, rodzina adopcyjna)
chorobą w rodzinie (przewlekła, somatyczna, psychiczna, alkoholowa (lub narkomania)
trudnościami emocjonalnymi w rodzinie (stosowanie przemocy, słabe więzi rodzinne, problemy z porozumieniem się, odrzucenie dziecka przez jednego lub obojga rodziców, znęcanie się, molestowanie)
trudnościami bytowymi (bieda, bezrobocie, niski standard społeczny, bezradność rodziców)
nasilaniem się trudności wychowawczych.