górne tło

Komu pomagamy - CPOW „Parkowa”

Do naszych placówek przyjmowane są;

dzieci, (począwszy od urodzenia) pozbawione opieki ze strony rodziców

młodzież, która wykazuje zaburzenia zachowani i zaburzenia emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, w tym: zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości ruchowej), zaburzenia aktywności i uwagi, zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, mieszane zaburzenia zachowania i emocji, depresyjne zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, mutyzm wybiórczy,

małoletnie dziewczęta w ciąży, które częściowo lub całkowicie zostały pozbawione opieki rodziców lub opiekunów,

małoletnie matki z dziećmi również pozbawione opieki ze strony rodziców. Warunkiem pobytu matek jest podjęcie przez nich nauki w szkołach o różnych profilach, zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.

Zaburzenia zachowania cechują powtarzające się, występujące przynajmniej w ciągu ostatnich 6 miesięcy zachowania buntownicze, agresywne lub antyspołeczne.

Prezentowane zaburzenia u dzieci objawiają się na różne sposoby, m.in.:

trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,

wybuchami złości,

ciągłym kłóceniem się,

nieprzestrzeganiem reguł społecznych,

stałym obwinianiem innych,

złośliwym i mściwym zachowaniem,

częstym używaniem wulgarnego języka.

pojawiającymi się kradzieżami,

kłamstwem,

powtarzającymi się ucieczkami z domu,

niszczeniem cudzej własności,

okrucieństwem wobec zwierząt,

znęcanie się fizyczne nad innymi osobami,

zastraszaniem.

Bardzo często tym zachowaniom towarzyszą

– trudności w przystosowaniu społecznym, jak:

nieumiejętność tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami,

trudności w relacjach z dorosłymi (rodzice, nauczyciele)

braki (deficyty) umiejętności prospołecznych,

– zaburzenia systemu wartości (niewykształcony pozytywny system wartości)

łatwość w łamaniu norm moralnych i społecznych

zaburzona tożsamość

– problemy szkolne

nie realizowanie obowiązku szkolnego

notoryczne wagary

braki i opóźnienia szkolne

powtarzanie klasy

fobie szkolne.

Bardzo często u nastolatków pojawiają się zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia) jak też objawy depresyjne lub nerwicowe.

Tego rodzaju zaburzenia i trudności prowadzą do występowania w rodzinie poważnych problemów wychowawczych i zaostrzenia kryzysu.
Pomagamy rodzinie w kryzysie spowodowanym:

zaburzeniami struktury rodzinnej (rodzina rozbita, rozwód lub separacja, śmierć jednego z rodziców, rodzina adopcyjna)

chorobą w rodzinie (przewlekła, somatyczna, psychiczna, alkoholowa (lub narkomania)

trudnościami emocjonalnymi w rodzinie (stosowanie przemocy, słabe więzi rodzinne, problemy z porozumieniem się, odrzucenie dziecka przez jednego lub obojga rodziców, znęcanie się, molestowanie)

trudnościami bytowymi (bieda, bezrobocie, niski standard społeczny, bezradność rodziców)

nasilaniem się trudności wychowawczych.